ערש"ק פרשת ראה תשע"ב
ואכלתם-שם לפני יהוה אלהיכם ושמחתם בכל משלח ידכם אתם ובתיכם אשר ברכך יהוה אלהיך.
אומרת התורה ואכלתם...ושמחתם.אכילה המביאה לידי שמחה.הגמ' במסכת מועד קטן אומרת "אין שמחה בלא באכילה ושתיה".הגמ' בפסחים אומרת אין שמחה אלא בבשר.
מהו ענינה של אכילה, אכילת בשר בדווקא, אשר היא המביאה לידי שמחה ומהי אותה שמחה הבאה מאכילה זו?
ידועים הדברים, היות האדם בנוי משני חלקים, חלק הגוף הבשר וחלק הרוח, הנשמה.
אומר ר' נתן "בכל הדברים שבעולם נתערב רוח האדם שהוא בחינת דעת דקדושה, ברוח הבהמה שהוא בחינת כח המדמה, שמשם נמשכין כל התאוות הבהמיות.זה עיקר תיקון האכילה."
או' ר' נתן, ענינה של אכילה, מעבר לצורך הקיומי, הינה ברור ברור האוכל מהפסולת, ברור הקדושה ממה שאינה כזאת.ברור האדם מתוך הבהמיות.
האכילה הינה צורך בהמי, גופני, אכילה אשר אין בה כל ענין רוחני מעבר לקיום הגוף אשר יכיל הנפש, הרוח. מעשה האכילה מצריך הכנה, הכנה לקראת האכילה, הכנה אשר תביא ליכולת האדם להפריד בין רוח האדם לרוח הבהמית.
לאחר חטא האדם הראשון, חטא אשר נעשה ע"י אכילה, אכילה שאינה ראויה בשל היות האדם לא ראוי ומוכן לאכילה זו.אכילה שכזו, ללא הכנה, איננה ראויה.אכילה זו הביאה לידי ערוב, חיבור ודבקות של רוח האדם והרוח הבהמית.אכילה זו יצרה ערוב בין דעת דקדושה לרוח הבהמית.בהיות כך, התיקון לחטא האדם הראשון הינו ליצור פרוד בין הדבקים.יצירת פרוד בין שניים אשר אינם צריכים להיות מחוברים ומעורבים זה בזה.
"תיקון האכילה" תיקון אכילת החטא של האדם הראשון, תעשה ע"י ההכנה הנכונה, השמחה. ושמחתם, השמחה איננה באה כתוצאה מהאכילה.האכילה כשלעצמה אין בה שמחה רוחנית, שמחה הבאה מהאכילה הינה שמחה בהמית.האכילה הנכונה, אכילה אשר תפריד בין דעת דקדושה לרוח הבהמית היא אשר תביא לידי שמחה, שמחת התרת חיבור חטא זה.אכילה בשר בהמה בדווקא, בשר אשר מהותו הינו עירוב ישיר בין דעת דקדושה לרוח הבהמה, אכילה זו מצריכה שמחה.שמחה אשר ביכולתה להפריד ולברר הקדושה מהבהמיות.
אין שמחה אלא בבשר, כדברינו, אכילת הבשר מצריכה שמחה יתרה, שמחה אשר בכוחה ליצור ברור ותיקון באכילה.בבהמ"ק מקום הבאת הקרבנות, מקום אשר בו נעשה ברור ותיקון לחטא אדם הראשון.במקום זה היו שני דברים אשר בלטו בהווית המקדש, הקרבת ואכילת הקרבנות הדבר השני הינו השירה והניגון.כדברינו השירה והניגון לא הם שהביאו לתיקון, תיקון האכילה.השירה והניגון באו בשל השמחה בהתרת הספקות, התרת הערוב שבין דעת דקדושה לרוח הבהמית.אכילה, אין כוונתה רק האכילה הממשית הידועה, אכילה ענינה ההכלה.היות האדם יכול להכיל הדברים מתוך הפרדה, הוצאה וביטול של הרוח הבהמית היא אשר תביא לברכה והצלחה בכל משלח ידכם, אתם ובתיכם.
ואכלתם..... ושמחתם
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251